Oddział Terenowy MBPR w Radomiu

Oddział Terenowy w Radomiu

Oddział Terenowy w Radomiu MBPR w Warszawie (OTR) specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących transportu, rynku pracy i demografii. Wraz z Biurem w Warszawie i pozostałymi Oddziałami uczestniczy, przede wszystkim we wskazanym zakresie, w opracowywaniu dokumentów planistycznych i strategicznych dla województwa mazowieckiego, w szczególności strategii rozwoju regionu.

Kontakt

Oddział w Radomiu zajmuje III piętro w Oddziale Wojewódzkiego Urzędu Pracy

OTR posiada doświadczenie i bogaty dorobek w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego. Stanowi to podstawę współpracy i dzielenia się dobrymi praktykami z pozostałymi jednostkami MBPR. Ważnym atutem Oddziału w Radomiu jest doświadczenie w realizacji projektów współfinansowanych z funduszy unijnych oraz dorobek zgromadzony w trakcie – prowadzonej w imieniu MBPR – współpracy ze Stowarzyszeniem Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk.

OTR prowadzi prace analityczne, czego efektem jest jego wkład do corocznych raportów – Raportu o stanie województwa mazowieckiego oraz raportu przedstawiającego wyniki monitoringu realizacji strategii rozwoju województwa mazowieckiego. Wyniki analiz OTR wykorzystuje we własnych opracowaniach zarówno dotyczących całego regionu, jak i obszaru działania Oddziału. Są one prezentowane na konferencjach i seminariach, współorganizowanych przez OTR. Należy podkreślić udział OTR w przygotowaniu dokumentów i opracowań o tematyce transportowej, jak: Regionalny Plan Transportowy Województwa Mazowieckiego w perspektywie do 2030 roku, Program rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego w województwie mazowieckim czy Standardy infrastruktury rowerowej i koncepcja tras rowerowych wskazanych do realizacji w perspektywie do 2030 roku w województwie mazowieckim.

Istotną część pracy OTR, podobnie jak pozostałych Oddziałów, stanowi prowadzenie uzgodnień i wydawanie opinii do dokumentów samorządów lokalnych. W tym zakresie dla OTR przedmiotem opiniowania są w szczególności inwestycje dotyczące dróg publicznych, lotnisk użytku publicznego, jak również lokalizacje linii kolejowych czy regionalnej sieci szerokopasmowego internetu. OTR prowadzi sprawy związane ze Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi oraz z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Obszar działania Oddziału w zakresie zadań związanych z planowaniem przestrzennym obejmuje tereny powiatów: białobrzeskiego, grójeckiego, kozienickiego, lipskiego, przysuskiego, radomskiego, szydłowieckiego, zwoleńskiego oraz miasta Radom – łącznie 61 gmin.

LpTyp gminyGmina PowiatOddział Terenowy1miejsko-wiejskaBiałobrzegibiałobrzeskiRadom2wiejskaPromnabiałobrzeskiRadom3wiejskaRadzanówbiałobrzeskiRadom4wiejskaStara BłotnicabiałobrzeskiRadom5wiejskaStromiecbiałobrzeskiRadom6miejsko-wiejskaWyśmierzycebiałobrzeskiRadom7wiejskaBelsk DużygrójeckiRadom8wiejskaBłędówgrójeckiRadom9wiejskaChynówgrójeckiRadom10wiejskaGoszczyngrójeckiRadom11miejsko-wiejskaGrójecgrójeckiRadom12wiejskaJasieniecgrójeckiRadom13miejsko-wiejskaMogielnicagrójeckiRadom14miejsko-wiejskaNowe Miasto nad PilicągrójeckiRadom15wiejskaPniewygrójeckiRadom16miejsko-wiejskaWarkagrójeckiRadom17wiejskaGarbatka-LetniskokozienickiRadom18wiejskaGłowaczówkozienickiRadom19wiejskaGniewoszówkozienickiRadom20wiejskaGrabów nad PilicąkozienickiRadom21miejsko-wiejskaKozienicekozienickiRadom22wiejskaMagnuszewkozienickiRadom23wiejskaSieciechówkozienickiRadom24wiejskaChotczalipskiRadom25wiejskaCiepielówlipskiRadom26miejsko-wiejskaLipskolipskiRadom27wiejskaRzeczniówlipskiRadom28wiejskaSiennolipskiRadom29miejsko-wiejskaSolec nad WisłąlipskiRadom30miejskaRadomm. RadomRadom31wiejskaBorkowiceprzysuskiRadom32wiejskaGielniówprzysuskiRadom33wiejskaKlwówprzysuskiRadom34wiejskaOdrzywółprzysuskiRadom35wiejskaPotworówprzysuskiRadom36miejsko-wiejskaPrzysuchaprzysuskiRadom37wiejskaRusinówprzysuskiRadom38wiejskaWieniawaprzysuskiRadom39wiejskaGózdradomskiRadom40miejsko-wiejskaIłżaradomskiRadom41wiejskaJastrzębiaradomskiRadom42wiejskaJedlińskradomskiRadom43wiejskaJedlnia-LetniskoradomskiRadom44wiejskaKowalaradomskiRadom45miejskaPionkiradomskiRadom46wiejskaPionkiradomskiRadom47wiejskaPrzytykradomskiRadom48miejsko-wiejskaSkaryszewradomskiRadom49wiejskaWierzbicaradomskiRadom50wiejskaWolanówradomskiRadom51wiejskaZakrzewradomskiRadom52wiejskaChlewiskaszydłowieckiRadom53wiejskaJastrząbszydłowieckiRadom54wiejskaMirówszydłowieckiRadom55wiejskaOrońskoszydłowieckiRadom56miejsko-wiejskaSzydłowiecszydłowieckiRadom57wiejskaKazanówZwoleńskiRadom58wiejskaPolicznaZwoleńskiRadom59wiejskaPrzyłękZwoleńskiRadom60wiejskaTczówZwoleńskiRadom61miejsko-wiejskaZwoleńZwoleńskiRadom

Dla wskazanego obszaru Oddział przygotowuje, m.in.:

wnioski do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,uzgodnienia projektów: studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,opinie do projektów:uchwał gmin w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane,gminnych programów rewitalizacji,lokalnych i ponadlokalnych strategii rozwoju,opinie do wniosków o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących,opinie pomocnicze do wniosków o zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,pisma i materiały wyjaśniające do zażaleń składanych na postanowienia Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Zarządu Województwa Mazowieckiego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego,odpowiedzi na pisma, petycje, sprzeciwy dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego.

Do właściwości Oddziału należy także:

opracowywanie opinii do wniosków zarządców dróg o wydanie „decyzji o ustalenie lokalizacji drogi” w trybie spec ustawy o szczegółowych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych;wydawanie opinii do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej w zakresie zadań samorządu województwa oraz w zakresie ochrony samorządowych obiektów infrastruktury;przygotowanie opinii w sprawie wyznaczania granic specjalnych stref ekonomicznych.

Ponadto w Oddziale wykonywane są analizy, studia oraz zadania związane z planowaniem miejscowym takie jak:

opracowywanie uwag i wniosków, uzgadnianie studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, planów oraz decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;opracowywanie opinii do wniosków o zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne w zakresie zagospodarowania przestrzennego.

Pracownicy OT Radom są również zaangażowani w prace Mazowieckiego Obserwatorium Terytorialnego.

Obszar działania OT Radom obejmuje tereny powiatów: białobrzeskiego, grójeckiego, kozienickiego, lipskiego, przysuskiego, radomskiego, szydłowieckiego, zwoleńskiego i miasta Radom.

W ostatnim czasie OT Radom zrealizował m.in. następujące opracowania:

Program rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego w województwie mazowieckim

Celem opracowania było rozwinięcie Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2020. Punktem wyjścia była analiza sieci osadniczej województwa z odniesieniem do kraju. W jej wyniku wyznaczono główne węzły i korytarze transportowe oraz obszary obsługi aglomeracyjnej. Następnie wykonano ocenę wyposażenia w infrastrukturę powyższych korytarzy i węzłów wraz z analizą obsługi i dostępności węzłów. Zasadniczą częścią opracowania była konstrukcja przyszłej oferty przewozowej na poziomie regionalnymi aglomeracyjnym. Sieć połączeń i częstotliwość obsługi zoptymalizowano w modelu zintegrowanego cyklicznego rozkładu jazdy. Na podstawie koncepcji oferty przewozowej określono potrzeby infrastrukturalne i taborowe. Ważną częścią Programu były postulaty co do możliwości uzupełnienia sieci kolejowej o znaczeniu krajowym i wojewódzkim. Przedstawiono koncepcje wykorzystania kolei i miejskich systemów transportu szynowego do obsługi największych aglomeracji. Sformułowano postulaty co do organizacji związków transportowych w aglomeracjach. Ostatnim etapem prac nad Programem była analiza finansowa i ocena oddziaływania na środowisko.

Program rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego w województwie mazowieckimPobierz

Program rozwoju infrastruktury lotnictwa cywilnego w województwie mazowieckim

Celem opracowania było rozwinięcie Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2020. Punktem wyjścia była analiza sieci lotnisk i lądowisk wraz z oceną dostępności działających i planowanych portów lotniczych. Sporządzono prognozę popytu na przewozy lotnicze z uwzględnieniem czynników społeczno-gospodarczych oraz konkurencji portów lotniczych w otoczeniu. Wskazano cele rozwojowe i kierunki działań dla rozwoju transportu lotniczego w województwie. Ostatnim etapem prac nad Programem była analiza finansowa i ocena oddziaływania na środowisko.

Program rozwoju infrastruktury lotnictwa cywilnego w województwie mazowieckimPobierz

Koncepcja obsługi komunikacyjnej aglomeracji Radomia

Celem opracowania było stworzenie całościowej koncepcji obsługi transportem publicznym miejskiego obszaru funkcjonalnego Radomia, rozumianego jako obszar codziennych swobodnych kontaktów z miastem centralnym. Koncepcja obejmuje połączenia o charakterze aglomeracyjnym, to jest służące do dojazdu do ośrodka regionalnego i ośrodków wyróżnionych jako lokalne. Dwie zasadnicze części opracowania to: rozpoznanie stanu obecnego oraz koncepcja obsługi. Rozpoznanie dotyczyło sieci osadniczej oraz obecnej obsługi komunikacyjnej obszaru. Dopełnieniem rozpoznania obecnego stanu transportu publicznego był opis węzłów komunikacyjnych. Koncepcja zakłada wprowadzenie cyklicznego rozkładu jazdy: kursy w poszczególnych relacjach powtarzają się w cyklu godzinnym bądź częściej.

Obecnie pracownicy Oddziału uczestniczą w realizacji międzynarodowego projektu NSB CoRe (North Sea Baltic Connector of Regions) w ramach programu Interreg Region Morza Bałtyckiego. NSB CoRe skupia swą działalność wokół korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Północne – Bałtyk, którego kluczowym elementem jest kolej bałtycka – Rail Baltica. Projekt koncentruje się na wspieraniu przedsiębiorczości w korytarzu, tworzeniu i promocji punktów dostępu w postaci stacji kolejowych oraz centrów logistycznych, a także zagadnieniach planowania przestrzennego, służących wykorzystaniu nowego korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Północne – Bałtyk do obsługi połączeń lokalnych. Jednym z głównych zadań projektu jest opracowanie wizji zagospodarowania przestrzennego korytarza transportowego.

W ramach tego działania sporządzone zostanie studium przypadku zawierające ocenę wpływu zmodernizowanej linii kolejowej E75 (Warszawa – Białystok) na rozwój Obszaru Metropolitalnego Warszawy.

Mapa – koncepcja obsługi komunikacyjnej aglomeracji Radomia

Mapa – koncepcja obsługi komunikacyjnej aglomeracji Radomia

Mapa – koncepcja obsługi komunikacyjnej aglomeracji Radomia
Galeria – mapy opracowane przez oddział

Oddział Terenowy MBPR w Siedlcach

Oddział Terenowy w Siedlcach

Oddział Terenowy w Siedlcach MBPR w Warszawie (OTS) specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących energetyki, osadnictwa i rewitalizacji. Wraz z Biurem w Warszawie i pozostałymi Oddziałami uczestniczy, przede wszystkim we wskazanym zakresie, w opracowywaniu dokumentów planistycznych i strategicznych dla województwa mazowieckiego, w szczególności strategii rozwoju regionu.

Kontakt

Oddział Terenowy MBPR w Siedlcach

OTS posiada doświadczenie i bogaty dorobek w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego. Stanowi to podstawę współpracy i dzielenia się dobrymi praktykami z pozostałymi jednostkami MBPR. Ważnym atutem Oddziału w Siedlcach jest doświadczenie w realizacji projektów współfinansowanych z funduszy unijnych.

OTS prowadzi prace analityczne, czego efektem jest jego wkład do corocznych raportów – Raportu o stanie województwa mazowieckiego oraz raportu przedstawiającego wyniki monitoringu realizacji strategii rozwoju województwa mazowieckiego. Wyniki analiz OTS wykorzystuje we własnych opracowaniach zarówno dotyczących całego regionu, jak i obszaru działania Oddziału. Są one prezentowane na konferencjach i seminariach, współorganizowanych przez OTS. Przy udziale OTS powstał dokument pt. Standardy infrastruktury rowerowej i koncepcja tras rowerowych wskazanych do realizacji w perspektywie do 2030 roku w województwie mazowieckim.

Istotną część pracy OTS, podobnie jak pozostałych Oddziałów, stanowi prowadzenie uzgodnień i wydawanie opinii do dokumentów samorządów lokalnych. W tym zakresie dla OTS przedmiotem opiniowania są zwłaszcza inwestycje dotyczące elektroenergetycznych sieci przesyłowych, towarzyszących budowie terminala LNG w Świnoujściu oraz inwestycjom w sektorze naftowym. Oddział wydaje opinie do projektów gminnych dokumentów planowania energetycznego oraz projektów planów rozwoju przedsiębiorstw energetycznych, a także do koncesji na działalność gospodarczą w zakresie: wytwarzania, magazynowania, obrotu, przesyłaniai dystrybucji paliw lub energii, skraplania gazu i przesyłania dwutlenku węgla.

Obszar działania Oddziału w zakresie zadań związanych z planowaniem przestrzennym obejmuje tereny powiatów: garwolińskiego, łosickiego, mińskiego, otwockiego, siedleckiego, sokołowskiego, węgrowskiego oraz miasta Siedlce – łącznie 73 gminy.

LpTyp gminyGminaPowiatOddział Terenowy1wiejskaBorowiegarwolińskiSiedlce2miejskaGarwolin garwolińskiSiedlce3wiejskaGarwolin garwolińskiSiedlce4wiejskaGórznogarwolińskiSiedlce5miejskaŁaskarzewgarwolińskiSiedlce6wiejskaŁaskarzewgarwolińskiSiedlce7wiejskaMaciejowicegarwolińskiSiedlce8wiejskaMiastków KościelnygarwolińskiSiedlce9wiejskaParysówgarwolińskiSiedlce10miejsko-wiejskaPilawagarwolińskiSiedlce11wiejskaSobolewgarwolińskiSiedlce12wiejskaTrojanówgarwolińskiSiedlce13wiejskaWilgagarwolińskiSiedlce14miejsko-wiejskaŻelechówgarwolińskiSiedlce15wiejskaHuszlewłosickiSiedlce16miejsko-wiejskaŁosicełosickiSiedlce17wiejskaOlszankałosickiSiedlce18wiejskaPlaterówłosickiSiedlce19wiejskaSarnakiłosickiSiedlce20wiejskaStara KornicałosickiSiedlce21miejskaSiedlcem. SiedlceSiedlce22miejsko-wiejskaCegłówmińskiSiedlce23wiejskaDębe WielkiemińskiSiedlce24wiejskaDobremińskiSiedlce25miejsko-wiejskaHalinówmińskiSiedlce26wiejskaJakubówmińskiSiedlce27miejsko-wiejskaKałuszynmińskiSiedlce28wiejskaLatowiczmińskiSiedlce29miejskaMińsk MazowieckimińskiSiedlce30wiejskaMińsk MazowieckimińskiSiedlce31miejsko-wiejskaMrozymińskiSiedlce32wiejskaSiennicamińskiSiedlce33wiejskaStanisławówmińskiSiedlce34miejskaSulejówekmińskiSiedlce35wiejskaCelestynówotwockiSiedlce36miejskaJózefówotwockiSiedlce37miejsko-wiejskaKarczewotwockiSiedlce38wiejskaKołbielotwockiSiedlce39wiejskaOsieckotwockiSiedlce40miejskaOtwockotwockiSiedlce41wiejskaSobienie-JezioryotwockiSiedlce42wiejskaWiązownaotwockiSiedlce43wiejskaDomaniceSiedleckiSiedlce44wiejskaKorczewSiedleckiSiedlce45wiejskaKotuńSiedleckiSiedlce46wiejskaMokobodySiedleckiSiedlce47miejsko-wiejskaMordySiedleckiSiedlce48wiejskaPaprotniaSiedleckiSiedlce49wiejskaPrzesmykiSiedleckiSiedlce50wiejskaSiedlceSiedleckiSiedlce51wiejskaSkórzecSiedleckiSiedlce52wiejskaSuchoźebrySiedleckiSiedlce53wiejskaWiśniewSiedleckiSiedlce54wiejskaWodynieSiedleckiSiedlce55wiejskaZbuczynSiedleckiSiedlce56wiejskaBielanysokołowskiSiedlce57wiejskaCeranówsokołowskiSiedlce58wiejskaJabłonna LackasokołowskiSiedlce59miejsko-wiejskaKosów LackisokołowskiSiedlce60wiejskaRepkisokołowskiSiedlce61wiejskaSabniesokołowskiSiedlce62miejskaSokołów PodlaskisokołowskiSiedlce63wiejskaSokołów PodlaskisokołowskiSiedlce64wiejskaSterdyńsokołowskiSiedlce65wiejskaGrębkówwęgrowskiSiedlce66wiejskaKorytnicawęgrowskiSiedlce67wiejskaLiwwęgrowskiSiedlce68miejsko-wiejskaŁochówwęgrowskiSiedlce69wiejskaMiedznawęgrowskiSiedlce70wiejskaSadownewęgrowskiSiedlce71wiejskaStoczekwęgrowskiSiedlce72miejskaWęgrówwęgrowskiSiedlce73wiejskaWierzbnowęgrowskiSiedlce

Dla wskazanego obszaru Oddział przygotowuje, m.in.:

wnioski do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,uzgodnienia projektów: studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,opinie do projektów:uchwał gmin w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane,gminnych programów rewitalizacji,lokalnych i ponadlokalnych strategii rozwoju,opinie do wniosków o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących,opinie pomocnicze do wniosków o zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,pisma i materiały wyjaśniające do zażaleń składanych na postanowienia Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Zarządu Województwa Mazowieckiego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego,odpowiedzi na pisma, petycje, sprzeciwy dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego.

Pracownicy OT Siedlce są współautorami podstawowych dokumentów sporządzonych w Biurze:

Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego (2004 r.), okresowych raportów z monitoringu jego realizacji i oceny aktualności,aktualizacji Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego (2014 r.),Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do roku 2020 (2006 r.) oraz okresowych raportów z monitoringu jej realizacji,Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze (2013 r.),Studium Planu Zagospodarowania Przestrzennego Obszaru Metropolitalnego Warszawy (2010 r.).

W trakcie opracowywania wyżej wymienionych dokumentów planistycznych i strategicznych województwa, Oddział był odpowiedzialny za zorganizowanie konferencji i spotkań konsultacyjnych z podmiotami z subregionu siedleckiego. Obecnie pracownicy OT Siedlce biorą udział w kolejnej aktualizacji planu zagospodarowania przestrzennego województwa.

Oddział uczestniczy również w wykonywaniu zadań samorządu województwa mazowieckiego dotyczących uzgadniania lub opiniowania projektów dokumentów sporządzanych na podstawie ustaw: o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, o ochronie gruntów rolnych i leśnych, o rewitalizacji, o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych, o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy Prawo energetyczne. W Oddziale sporządzane są także projekty opinii i stanowisk do dokumentów i ustaw z zakresu planowania przestrzennego, polityki rozwoju oraz energetyki, a także przygotowywane odpowiedzi na skargi, wnioski oraz wystąpienia o udzielenie informacji z zakresu działalności merytorycznej i terytorialnej OT Siedlce. Oddział ponadto prowadzi bazy danych w zakresie energetyki i rewitalizacji, które są wykorzystywane do realizacji zadań statutowych MBPR. W ramach wykonywania powyższych obowiązków, OT Siedlce współpracuje m.in. z: Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki, Mazowiecką Agencją Energetyczną oraz przedsiębiorstwami energetycznymi.

W zakresie planowania przestrzennego Oddział obsługuje obszar ośmiu powiatów: garwolińskiego, łosickiego, mińskiego, otwockiego, siedleckiego, sokołowskiego, węgrowskiego oraz miasta Siedlce (łącznie 73 gminy). W związku z tym pracownicy Oddziału opracowują:

wnioski do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym miejscowych programów rewitalizacji,uzgodnienia projektów ww. dokumentów planistycznych,uzgodnienia projektów decyzji administracyjnych: o warunkach zabudowy i o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,opinie do wniosków o zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,opinie do projektów uchwał gmin dotyczących zasad sytuowania obiektów małej architektury, reklam i ogrodzeń,pisma i materiały wyjaśniające do zażaleń składanych na postanowienia Marszałka Województwa Mazowieckiego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

W obszarze wyżej wymienionych powiatów Oddział opracowuje także opinie do projektów gminnych programów rewitalizacji.

W zakresie planowania energetycznego OT Siedlce obsługuje obszar całego województwa mazowieckiego i przygotowuje opinie samorządu regionu do:

projektów planów rozwoju przedsiębiorstw energetycznych,projektów założeń do planów oraz planów zaopatrzenia w ciepło, energię elektrycznąi paliwa gazowe sporządzanych przez gminy,wniosków o wydanie koncesji na działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, magazynowania, przesyłu, dystrybucji i obrotu paliwami lub energią,wniosków lokalizacyjnych inwestycji elektroenergetycznych i gazowniczych.

Pracownicy Oddziału są członkami zespołów do realizacji zadań, związanych z udziałem MBPR w dwóch międzynarodowych projektach. Jednym z nich jest NSB CoRe (North Sea Baltic Connector of Regions) w ramach programu Interreg Region Morza Bałtyckiego. Projekt dotyczy korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Północne – Bałtyk, którego kluczowym elementem jest kolej bałtycka – Rail Baltica, łącząca: Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię oraz Finlandię. Na terenie Polski Rail Baltica przebiega m.in. przez województwo mazowieckie (linie kolejowe: E20 i E75). Celem projektu NSB CoRe jest wspieranie konkurencyjności i przedsiębiorczości w przedmiotowym korytarzu oraz tworzenia i promocji punktów dostępu w postaci stacji kolejowych i centrów logistycznych, a także wypracowanie wspólnej wizji zagospodarowania przestrzennego korytarza. Jednym z zadań projektu jest zbadanie wpływu zmodernizowanej linii kolejowej E75 na rozwój Obszaru Metropolitalnego Warszawy. W projekcie uczestniczy 16 partnerów (miasta, regiony i instytucje z 6 wyżej wymienionych krajów) oraz 24 organizacje stowarzyszone (instytucje otoczenia biznesu i organizacje eksperckie działające w obszarze logistyki).

Drugim międzynarodowym projektem jest LAirA (Landsite Airports Accessibility) w ramach programu Interreg Europa Środkowa. Projekt dotyczy dostępności lądowej lotnisk i opiera się na zagadnieniach tematycznych, takich jak: mobilność elektryczna, połączenia lotniczo-kolejowe, ruch pieszy i rowerowy, inteligentne systemy transportowe oraz publiczny transport drogowy. Celem projektu jest podniesienie kompetencji podmiotów sektora publicznego w zakresie planowania i wdrażania niskoemisyjnych rozwiązań, służących zapewnieniu dostępności do portów lotniczych. Jednym z zadań jest przeprowadzenie analiz mobilności w zakresie dostępu do lotniska w Modlinie. W projekcie uczestniczy 10 partnerów (miasta, regiony, stowarzyszenia i instytucje z: Włoch Chorwacji, Węgier, Austrii, Niemiec i Polski) oraz 5 partnerów stowarzyszonych, m.in. Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin.

W OT Siedlce wykonywane są ponadto analizy i studia dla wybranych obszarów oraz problemów województwa mazowieckiego, ze szczególnym uwzględnieniem subregionu siedleckiego. W ostatnich latach wykonano następujące opracowania, z których część została opublikowana w serii wydawniczej Mazowsze. Analizy i Studia (MAiS):

Założenia programu działań w obszarach problemowych. Obszar Nadbużański (Nr 7 MAiS),Koncepcja szlaków turystyczno-kulturowych. Pasmo Wilgi (Nr 11 MAiS),Koncepcja szlaków turystyczno-kulturowych. Pasmo Bugu i Liwca (Nr 17 MAiS),Studium możliwości wzmocnienia powiązań funkcjonalno-przestrzennych w obszarach przygranicznych województw mazowieckiego i podlaskiego,Planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe w gminach województwa mazowieckiego (Nr 20 MAiS),Analiza problemów z zakresu osadnictwa, gospodarki i infrastruktury technicznej podregionu ostrołęcko-siedleckiego na tle podregionów Polski Wschodniej,Polityka przestrzenna gmin subregionu siedleckiego w świetle analizy studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin (Nr 26 MAiS),Analiza działalności gmin położonych w pasmach turystyczno-kulturowych województwa mazowieckiego na rzecz rozwoju turystyki (Nr 27 MAiS),Analiza zróżnicowań rozwoju społeczno-gospodarczego istniejących i postulowanych podregionów województwa mazowieckiego (Nr 32 MAiS),Kierunki rozwoju miast subregionu siedleckiego,Delimitacja obszarów problemowych polityki regionalnej w województwie mazowieckim (Nr 35 MAiS),Możliwości wykorzystania potencjału Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego dla wzrostu konkurencyjności miejskiego obszaru funkcjonalnego Siedlec (Nr 39 MAiS),Powiązania Warszawy z sąsiednimi gminami w zakresie infrastruktury technicznej (badanie wykonane na potrzeby delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy w ramach projektu Programowanie Rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy),Rozwój energetyki opartej na źródłach odnawialnych w województwie mazowieckim – stan i wyzwania (Nr 44 MAiS),Koncepcje sieciowych produktów turystycznych w subregionach województwa mazowieckiego (opracowanie wykonane we współpracy z pozostałymi Oddziałami Terenowymi MBPR, Nr 48 MAiS),Koncepcja zagospodarowania przestrzennego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Ośrodka Subregionalnego Siedlec,Analiza planowanych energetycznych sieci przesyłowych w województwie mazowieckim.

Kilka z ww. opracowań zostało sporządzonych przy współpracy ze środowiskiem akademickim, a także z samorządami lokalnymi i organizacjami pozarządowymi. Problematyka części z nich była przedmiotem referatów wygłoszonych przez pracowników OT Siedlce na seminariach i konferencjach.

Opracowania oddziału w wydaniach online:

MAZOWSZE. Analizy i studia nr 7

MAZOWSZE. Analizy i studia nr 11

MAZOWSZE. Analizy i studia nr 17

MAZOWSZE. Analizy i studia nr 20

MAZOWSZE. Analizy i studia nr 26

MAZOWSZE. Analizy i studia nr 27

MAZOWSZE. Analizy i studia nr 32

MAZOWSZE. Analizy i studia nr 35

MAZOWSZE. Analizy i studia nr 39

MAZOWSZE. Analizy i studia nr 44

MAZOWSZE. Analizy i studia nr 48

Współpraca województwa mazowieckiego z województwem łódzkim

W dniu 14 kwietnia 2016 r. w sali konferencyjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego odbyło się spotkanie dotyczące współpracy między województwem mazowieckim a województwem łódzkim, będące kontynuacją współpracy podjętej na podstawie porozumienia zawartego 13 lipca 2012 r. Podjęcie współpracy międzyregionalnej jest ważne ze względu na możliwość wykorzystania silnych wielokierunkowych powiązań funkcjonalnych między tymi regionami oraz ich endogenicznych potencjałów. Pozwoli to na zdynamizowanie ich rozwoju oraz wzmocnienie ich pozycji konkurencyjnej w Polsce i Unii Europejskiej.

Wiesław Raboszuk, Wicemarszałek Województwa Mazowieckiego, powitał gości i wprowadził w tematykę spotkania. Część merytoryczną prowadził Piotr Brzeski, Dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie.

Podczas spotkania zostały omówione następujące zagadnienia:

propozycja współorganizacji seminarium naukowo-operacyjnego, dotyczącego problematyki zmian przepisów z zakresu planowania przestrzennego wprowadzonych w szczególnościtzw. ustawą krajobrazową;smart cities w kontekście projektu pilotażowego, tj. idea tworzenia inteligentnych systemów zarządzania miastami oraz działania pilotażowe na obszarze miasta Płocka we współpracy władz miasta i Politechniki Warszawskiej;bioregion – biogospodarka, która stanowi sektor integrujący często odległe od siebie dziedziny nauki i przemysłu, tj. biotechnologię, biologię systemów, biologię syntetyczną, chemią, ekologią, ekonomią oraz naukę o żywieniu;współpraca Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie i Biura Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi z Ministerstwem Rozwoju odnośnie źródeł i możliwości finansowania przedsięwzięć realizujących cele strategii ponadregionalnych oraz możliwości wsparcia finansowego Regionalnych Obserwatoriów Terytorialnych, w kontekście współpracy z Ministerstwem Rozwoju, dotyczącej monitoringu Strategii Rozwoju Polski Centralnej.

Współpraca województwa mazowieckiego z województwem łódzkim. Zdjęcie: Michał Słaby

Współpraca województwa mazowieckiego z województwem łódzkim. Zdjęcie: Michał Słaby
Galeria – współpraca województwa mazowieckiego z województwem łódzkim

Biogospodarka. Makroregion Polski Centralnej dr inż Andrzej SiemaszkoPobierz

Informacja na temat prac koncepcyjnych w zakresie tworzenia systemu inteligentnego miasta (smart city) w Płocku D. Gotlib, R. OlszewskiPobierz

Informacja o realizacji Strategii Rozwoju Polski Centralnej w 2015 r. Ministerstwo Rozwoju, Departament Strategii RozwojuPobierz

Szlak Transportowy Via Carpatia

Szlak „Via Carpatia” z uwagi na swój przebieg ma szczególnie istotne znaczenie dla wszystkich województw Polski Wschodniej i stanowi szansę na przyspieszenie rozwoju tej części kraju. Drogi S-8 i S-19, których przebieg pokrywa się z przebiegiem szlaku „Via Carpatia”, stanowią kluczowy element sprzyjający zwiększeniu dostępności transportowej wschodniej części Polski, zarówno w skali kraju jak i UE, oraz sprzyjają jego ekonomicznemu wzrostowi.

Inicjatywa utworzenia szlaku „Via Carpatia” powstała w 2006 r., a intensywność działań prowadzonych w ostatnim czasie na rzecz tej inicjatywy, zarówno na szczeblu międzyregionalnym, krajowym jak również międzynarodowym pozwala mieć nadzieję na szybkie włączenie tego szlaku w europejską sieć transportową.

Inicjatywa utworzenia szlaku „Via Carpatia” została sformalizowana 27 października 2006 r. w Łańcucie podczas zorganizowanej w tym celu międzynarodowej konferencja pt. “Jedna droga – cztery kraje”. Podpisana została wówczas przez Ministrów Transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier: „Deklaracja Łańcucka w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez utworzenie najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe, łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry”. W październiku 2010 r. do inicjatywy „Via Carpatia” przystąpiły Bułgaria, Grecja oraz Rumunia.

Szlak „Via Carpatia” przebiega wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i Koszyce do Debreczyna na Węgrzech i dalej do Rumuni. W Rumunii szlak „Via Carpatia” rozwidla się w kierunku portu morskiego Konstanca oraz w kierunku Bułgarii (Sofia) i portów greckich nad Morzem Egejskim (Saloniki).

Szlak drogowy „Via Carpatia” w Polsce liczy łącznie 683 kilometry i przebiega po drogach S-8 i S-19 na następujących odcinkach: granica polsko-litewska – Budzisko – Suwałki – Augustów – Raczki – Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo Duże – Choroszcz – Siemiatycze – Lublin – Nisko – Rzeszów – Barwinek – granica polsko-słowacka. Na odcinku z Kuźnicy Białostockiej do Korycina szlak biegnie śladem drogi S-8, należącym do sieci TEN-T jako droga „Via Baltica”. Także końcowy odcinek trasy tj. Rzeszów – Barwinek został zaliczony do sieci TEN-T. Wysiłki podejmowane przez partnerów projektu zaowocowały w 2011 roku włączeniem całego szlaku „Via Carpatia” do wąskiej listy połączeń priorytetowych zaproponowanej Komisji Europejskiej przez Ministerstwo Infrastruktury w ramach rewizji polityki Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Biegnąc wzdłuż wschodniej granicy Polski szlak przecina obszary województw podlaskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego, stanowiąc jednocześnie podstawowe połączenie ważnych ośrodków regionalnych położonych przy wschodniej granicy kraju tj. miast: Białystok, Lublin i Rzeszów.

Obszar, przez który przebiega szlak „Via Carpatia” stanowi 32% powierzchni Polski, zamieszkały jest przez ok. 22% ludności kraju i wytwarza około 16% produktu krajowego brutto. Podstawowym problemem tego makroregionu jest jednak bardzo niski poziom spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Z tego względu inwestycje zwiększające dostępność terytorialną tego obszaru mogą zdecydowanie przyczynić się do wzmocnienia konkurencyjności całego makroregionu Polski Wschodniej. Poprawa dostępności transportowej znacząco wpłynie na zwiększenie inwestycji gospodarczych przez co przyczyni się do intensyfikacji rozwoju ekonomicznego tego obszaru. Ponadto na obszarze przebiegu projektu zlokalizowane są aż 3 specjalne strefy ekonomiczne:

Suwalska SSE – zlokalizowana m.in. w Suwałkach, Ełku i Białymstoku oraz innych miejscowościach województwa podlaskiego i warmińsko – mazurskiego),SSE EURO-PARK MIELEC – zlokalizowana na obszarze województwa podkarpackiego i lubelskiego m.in. w Mielcu, Rzeszowie, Dębicy, Lublinie),Tarnobrzeska SSE EURO-PARK WISŁOSAN – zlokalizowana na obszarze województw podkarpackiego, lubelskiego, świętokrzyskiego i mazowieckiego. „Via Carpatia” będzie istotnym wsparciem tych inicjatyw.

Projekt NODUS

Projekt NODUS – w fazie początkowej – realizowany w ramach programu URBACT II.

Mieszkalnictwo i Planowanie: włączenie miejskich polityk rewitalizacyjnych do ogólnych zasad polityki rozwoju regionu (Housing & Planning: Integration of urban regeneration policies in the general regional development policies).

Od połowy 2008 roku MBRP uczestniczy w projekcie NODUS – Housing & Planning: Integration of urban regeneration policies in the general regional development policies (Mieszkalnictwo i Planowanie: włączenie miejskich polityk rewitalizacyjnych do ogólnych zasad polityki rozwoju regionu), który jest kontynuacją projektu CIVITAS.NET. Projekt ten jest realizowany w ramach programu URBACT II. Tematyką projektu jest integracja miejskich polityk rewitalizacyjnych z politykami regionalnymi, odnoszącymi się głównie do mieszkalnictwa, planowania i transportu.

Grupa Robocza zajmuje się zagadnieniem, jak miejskie projekty, przeprowadzane w ramach programów rewitalizacyjnych, oddziaływają na zachowanie równowagi w zagospodarowaniu przestrzeni metropolitalnej i regionalnej. Próby skoordynowania regionalnego planowania przestrzennego z miejskimi politykami rewitalizacyjnymi prowadzącymi do wzmocnienia pozytywnego oddziaływania miejskich projektów, rewitalizacyjnych na rozwój regionalny oraz do zmaksymalizowania pozytywnego oddziaływania tych polityk regionalnych, które przyczyniają się (lub mogłyby się przyczynić) do sukcesu prowadzonych przez miasta działań rewitalizacyjnych. Wypracowane w ramach projektu wnioski i rozwiązania znajdą zastosowanie przy sporządzaniu (aktualizacji) przyszłych dokumentów programowych województwa mazowieckiego, np. strategii rozwoju, planu zagospodarowania przestrzennego czy Wojewódzkiego Programu Opieki nad Zabytkami.

Liderem projektu jest Generalitat de Catalunya (Rząd Regionu Katalonia, Hiszpania), pozostałymi partnerami biorącymi udział w pracach projektu są: Region Emilia Romagna (Włochy), miasto Amsterdam, miasto Katowice, miasto Dobrich (Bułgaria), region Alba Iulia (Rumunia).

W chwili obecnej prowadzone są prace merytoryczne. W projekcie zostały wyróżnione cztery obszary tematyczne, które każdy z partnerów musi szczegółowo omówić na przykładzie swoich doświadczeń. Tymi tematami są:

identyfikacja ponadloklanego poziomu administracji – identyfikacja poziomu administracyjnego, który mógłby być podstawą do rozwoju i zintegrowania projektów rewitalizacyjnych z regionalną polityką przestrzenną, identyfikacja obszarów problemowych – określenie rzeczywistych, uniwersalnych dla wszystkich miast/regionów wskaźników do wyznaczania obszarów problemowych, wyznaczenie tych obszarów oraz debata nad mechanizmami i kryteriami identyfikacji tych obszarów,tematyka programów interwencji prowadzonych na obszarach problemowych – określenie zawartości programów interwencyjnych, koniecznych do realizacji na wyznaczonych obszarach (wewnętrzna integracja polityk sektorowych na określonym obszarze),monitoring zrównoważonego funkcjonowania działań interwencyjnych – określenie mechanizmów pozwalających kontrolować i zagwarantować zrównoważone oddziaływanie interwencji na całym obszarze zarówno pod względem terytorialnym, jak też funkcjonalnym, pozwalającym na stworzenie powiązań koordynujących politykę rewitalizacyjną z planowaniem przestrzennym, sektorowym i strategicznym.

Jednocześnie, zgodnie z wymogami programu URBACT II, zorganizowana została Lokalna Grupa Wsparcia, która pomaga w wyjaśnianiu potrzeb oraz wskazaniu najlepszych pomysłów i praktyk, proponowanych do wykorzystania w projekcie. Również weryfikuje pracę i rezultaty projektu w czasie jego trwania i po zakończeniu.

W skład Mazowieckiej Grupy Wsparcia wchodzą:

przedstawiciele Biura Polityki Lokalowej Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy,przedstawiciele Szkoły Głównej Handlowej z Katedry inwestycji i nieruchomości,przedstawiciele Urzędu Miasta Mińska Mazowieckiego,przedstawiciele Urzędu Miasta Radomia,przedstawiciele Stowarzyszenia Forum Rewitalizacji,przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie z Departamentu Strategii i Rozwoju Regionalnego.

W ramach projektu przygotowywany jest Lokalny Plan Działania.

CIVITAS.NET realizowany w ramach programu URBACT

Program URBACT został ustanowiony przez Komisję Europejską w 2003 r. Jego główną ideą programu jest organizowanie sieci współpracy miast europejskich w celu zwiększenia skuteczności polityk w zakresie niwelowania ekonomicznych, społecznych i środowiskowych problemów występujących w miastach. W programie szczególny nacisk kładzie się na szerzenie wiedzy na temat zintegrowanego zarządzania miejskiego i wymianę doświadczeń w tym zakresie.

W ramach tego programu Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego uczestniczyło w projekcie CIVITAS.NET – Rola regionów i jednostek metropolitalnych w rewaloryzacji miast. Projekt ten miał na celu wypracowanie metod skutecznego zapobiegania powstawaniu zaniedbań, a tam gdzie one zaistniały, metod aktywizacji społecznej i tworzenia narzędzi do ulepszania polityk regionalnych i metropolitalnych w działaniach na rzecz podupadających obszarów miast poprzez właściwe wspieranie samorządów lokalnych. W skład Grupy Roboczej, kierowanej przez Generalitat de Catalunya, wchodziły następujące regiony: Mazowsze (Polska), Glasgow i Clyde Valley (Szkocja), Emilia Romagna (Włochy) oraz rząd Węgier.

Prace wykonywane w ramach Grupy Roboczej pozwoliły zaznajomić się uczestnikom ze sposobami realizacji projektów rewitalizacyjnych w miastach innych regionów europejskich. Przeprowadzone analizy zidentyfikowały mocne i słabe strony przedstawionych projektów rewitalizacyjnych, a w szczególności wskazały, w jaki sposób władze regionalne uczestniczą lub jak powinny uczestniczyć w odnowie zdegradowanych terenów miejskich. Zebrane doświadczenia umożliwiły wypracowanie odpowiednich wniosków, dzięki którym udział regionów w rewitalizacji miast może stać się bardziej wydajny i efektywny.

Wynikiem wspólnej pracy jest Raport Końcowy Civitas – Podejście regionalne: Wartość dodana rewitalizacji obszarów miejskich, w którym opisano przykłady projektów rewitalizacji w członkowskich regionach.

Program realizowany był w okresie od października 2005 r. do maja 2007 r.

Więcej informacji o projekcie oraz pełny raport końcowy w języku angielskim, wraz ze skrótami w językach regionalnych, dostępne jest na stronie internetowej URBACT

PLUREL

PLUREL jest zintegrowanym projektem finansowanym przez 6. Program Ramowy Unii Europejskiej. Uczestniczy w nim trzydzieści jeden organizacji partnerskich z czternastu europejskich krajów oraz Chin.

Celem projektu jest rozwijanie nowych strategii oraz narzędzi planowania i przewidywania, które będą w przeszłości podstawą do zrównoważonego rozwoju w obrębie relacji wiejsko-miejskich w zagospodarowaniu przestrzennym.

Z ramienia 6. Programu Ramowego UE w programie uczestniczy Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk (IGIPZ PAN). Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego (MBPR) bierze udział w projekcie na mocy umowy podpisanej z IGIPZ PAN. Zastępca Dyrektora MBPR – Tomasz Sławiński został wybrany przewodniczącym Stakeholders Board – Rady Zainteresowanych jednostek władz samorządowych regionów uczestniczących w programie.

Dowiedz się więcej o programie PLUREL

Rail Baltica Growth Corridor – Kolej Bałtycka – Korytarz Wzrostu

Rail Baltica Growth Corridor (Kolej Bałtycka – Korytarz Wzrostu) to międzynarodowy projekt, którego głównym celem jest stworzenie, promocja i upowszechnienie połączenia kolejowego od Niemiec poprzez Polskę i kraje bałtyckie do Finlandii. Realizacja projektu rozpoczęła się 1 stycznia 2011 roku i zakończyła na początku czerwca 2013 roku. Projekt RBGC był współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Regionu Morza Bałtyckiego, zaś jego budżet na lata 2011-2013 wyniósł blisko 3,6 miliona EURO.

Projekt Rail Baltica Growth Corridor został zainicjowany na rzecz wzmocnienia konkurencyjności regionów leżących we wschodniej części Regionu Morza Bałtyckiego, poprzez poprawę ich dostępności komunikacyjnej. W upowszechnieniu nowych, dotychczas słabo wykorzystywanych korytarzy przepływu towarów, pasażerów i kapitału szczególnie na kierunku północ-południe projekt upatruje szans na rozwój miast, prywatnych i publicznych inicjatyw, a przez to poprawę warunków życia ludności. Pod tym ambitnym wyzwaniem udało się zgromadzić szerokie grono różnorodnych partnerów w tym ze środowisk naukowych, gospodarczych i politycznych tworząc otwartą platformę współpracy dla wdrażania publicznych i prywatnych inicjatyw w obrębie korytarza wzrostu Kolei Bałtyckiej.

W ramach realizacji bardzo ambitnych, lecz wzajemnie się uzupełniających i wzmacniających wyzwań, praca w ramach projektu RBGC podzielona została na pakiety robocze (WP). W ramach WP3 oraz WP4 przeprowadzono badania kwestionariuszowe i studialne potencjalnych interesariuszy projektu. W WP4 analizie poddane zostały podmioty z sektora prywatnego – firmy transportowe, spedycyjne, komunikacyjne i centra logistyczne, zaś w WP3 instytucje sektora publicznego – władze samorządowe miast i regionów oraz przedstawiciele władz centralnych odpowiedzialni za transport. Wyniki tych analiz posłużyły jako podstawa do uruchomienia dwóch programów pilotażowych – WP5 w ramach którego powstał pilotażowy system informacji komunikacyjnej oraz WP6 – ukierunkowany na wzmocnienie interoperacyjności i ułatwienie współpracy centrów logistycznych działających w oparciu o połączenie Rail Baltica. Najważniejsze wyniki i kierunki przyszłych działań zostały zebrane w Strategii Rozwoju Rail Baltica, do pobrania.

Ze środków projektowych wykonane zostało ponadto opracowanie pt.: Studium wpływu realizacji linii kolejowej Rail Baltica na sektor logistyki w województwie mazowieckim do pobrania. Stanowi ono próbę zidentyfikowania korzystnych, potencjalnie obojętnych, lub wręcz niekorzystnych skutków realizacji linii kolejowej Rail Baltica na rozwój gospodarczy i przedsiębiorczość województwa mazowieckiego. Zawarte w nim informacje pozwalają spojrzeć na projekt Rail Baltica w kontekście istniejących korytarzy transportowych regionu, istniejącej infrastruktury logistycznej oraz zakresu realizowanych zadań przewozowych dwóch podstawowych gałęzi transportu, drogowego i kolejowego, w ich połączeniu w postaci przewozów intermodalnych, kombinowanych.

Więcej informacji o etapach realizacji projektu RBGC, a także bazę artykułów i materiałów projektowych można znaleźć na stronie internetowej www.rbgc.eu.

Rail Baltica to także nazwa inicjatywy Wspólnotowej zmierzającej do uruchomienia normalnotorowej (1435 mm) linii kolejowej, która pobiegnie przez Litwę, Łotwę i Estonię. Władze tych krajów powołały w 2014 roku do życia międzynarodową spółkę, której zadaniem jest budowa tego połączenia z wykorzystaniem środków UE. Także na polskim odcinku Rail Baltica obejmującym linię E-75 Warszawa – Białystok – Ełk – Suwałki – granica PL/LT trwają prace modernizacyjne mające na celu nadanie jej europejskich standardów. Zachęcamy do śledzenia postępów przy realizacji tego projektu, zarówno w Polsce, jak i krajach bałtyckich.

Partnerzy projektu:

Władze miast:

Helsinki, Białystok, Vanta, Łódź, Berlin, Tallin, Warszawa, Kowno, Poznań

Instytucje badawcze i uczelnie wyższe:

Aalto University School of Economics (Finlandia), Lappeenranta University of Technology (Finlandia), Latvian Transport and Education Association (Łotwa), Competence Centre of Intermodal Transport and Logistics of the Vilnius Gediminas Technical University (Litwa), Politechnika Białostocka (Polska)

Samorządy regionalne:

Regional Council of Uusimaa (Finlandia), Regional Council of Hame (Finlandia), Harju Country Governement (Estonia), Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego (Polska), Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego (Polska), Regional Planning Board Havelland-Flaeming (Niemcy)

airLED – Local economic development in airport catchment areas

Podstawą partnerstwa projektu airLED: Local economic development in airport catchment areas finansowanym z Programu dla Europy Środkowej w ramach Inicjatywy Europejskiej INTERREG IVB była idea wypracowania przez regiony partnerskie wspólnej wizji rozwoju obszarów położonych w najbliższym sąsiedztwie lotnisk oraz tworzenia „Airport Cities”. Grupa partnerska projektu airLED utworzona przez 9 partnerów z czterech krajów europejskich: Polski, Węgier, Włoch i Słowenii nadała międzynarodowej współpracy szczególnego znaczenia.

Projekt airLED odnosił się do konkretnych terenów w regionach partnerskich, których potencjał wraz z odpowiednim sposobem zarzadzania daje podstawę budowania Airport City. W województwie mazowieckim były to tereny położone wokół Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin.

Działania projektowe airLED podzielone były na etapy realizacyjne. W ramach pierwszego etapu wykonano analizy stanu istniejącego terenów lotniskowych i przylotniskowych. Etap drugi dot. planowania realizowany był w oparciu o doświadczenia europejskie, opracowane na potrzeby projektu metodologie oraz szablony dokumentów projektowych. Kluczowym działaniem było wypracowanie Regionalnych Zintegrowanych Planów Policentrycznego Rozwoju dla każdego z regionów lotniskowych. Równocześnie z prowadzonymi analizami zainicjowano działania Regionalnych Grup Koordynacyjnych (RDCB). Mazowiecka grupa koordynacyjna została powołana w marcu 2013r. Jej członkami byli przedstawiciele samorządów lokalnych, instytucji krajowej i regionalnej administracji publicznej, w tym Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, a także przedstawiciele biznesu, Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin i organizacji pozarządowych. Udział w grupie RDCB stanowił deklarację chęci partycypacji w pracach projektu oraz praktycznego wykorzystania jego rezultatów w przyszłości.

W ramach realizacji projektu airLED: Local Economic Development in Airport Catchment Areas organizowano spotkania i warsztaty tematyczne, w trakcie których wypracowano wspólne stanowiska m.in. co do sposobu prowadzenia analiz obszarów przylotniskowych i wykorzystania najlepszych praktyk z europejskich Airport Cities. W ramach prac warsztatowych wykazano, że ważną rolę w rozwoju Airport City odgrywa zarówno dogodna lokalizacja, potencjał zasobów ludzkich, dobry klimat inwestycyjny i dostępność transportowa jak również spójność pomiędzy planem rozwoju lotniska a dokumentami planistycznymi na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym.

Czas trwania projektu obejmował lata 2012-2014, w których prowadzone były prace merytoryczne. W 2015 roku, po przeprowadzonych kontrolach finansowych I i II stopnia Wspólny Sekretariat Techniczny (JTS) zaakceptował końcowy raport projektu.