D-AIR – Decarbonated Airport Regions – Niskoemisyjne Regiony Lotniskowe

W latach 2011-2014 Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie w imieniu Samorządu Województwa Mazowieckiego uczestniczyło w projekcie Decarbonated Airport Regions (D-AIR) – Niskoemisyjne Regiony Lotniskowe. Projekt współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach inicjatywy INTERREG IVC. Budżet Województwa Mazowieckiego w projekcie wynosił ponad 100 tys. EUR. Projekt realizowany był w ścisłej współpracy ze Spółką Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z. o. o., której przedstawiciele mogli uczestniczyć w wizytach studyjnych i zbierać doświadczenie niezbędne do rozwoju portu lotniczego w Modlinie zgodnie z europejskimi standardami.

Partnerami projektu byli: miasto Eindhoven, lotnisko Eindhoven, stowarzyszenia Airport Regions Conference (odpowiedzialne za rozpowszechnianie wiedzy na temat projektu), Communauté d’Agglomération Terres de France (Wspólnota Trzech Gmin Wokół lotniska Charles de Gaulle w Paryżu), Zarząd Transportu Miejskiego w Sztokholmie, Swedavia (zarządca lotniska Sztokholm-Arlanda), miasto Lipsk, lotnisko w Lipsku, miasto Wiedeń, Bolonia, miasto El-Prat (Barcelona), Malta oraz Region Lotniczy Pragi.

D-AIR był inicjatywą wychodzącą naprzeciw władzom portów lotniczych i jednostkom samorządu terytorialnego, których celem był wzrost konkurencyjności w poszanowaniu zasad rozwoju zrównoważonego oraz w oparciu o nowoczesne technologie.

Projekt nastawiony był na wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie redukcji CO2 na terenie portu lotniczego oraz organizacji transportu z/na lotnisko, optymalnego z punktu widzenia pasażera i środowiska. W trakcie trwania projektu odbyło się 10 wizyt studyjnych, z czego jedna została zorganizowana w Mazowieckim Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin. W oparciu o zdobywane w ich czasie informacje eksperci, pracownicy portów lotniczych oraz przedstawiciele samorządów lokalnych i regionalnych przygotowywali szczegółowe raporty na temat wdrożonych rozwiązań transportowych i środowiskowych. Na podstawie tych raportów, każdy z partnerów projektu przygotował plan wdrożeniowy dla lotniska, który zawierał propozycje, pomysły i rozwiązania, możliwe do wdrożenia na danym lotnisku w najbliższej przyszłości.

W ramach projektu powstał Regionalny Plany Implementacyjny dla Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, który szczegółowo identyfikuje wielkość emisji CO2 na lotnisku w Modlinie oraz proponuje konkretne rozwiązania i inwestycje, które pomogą ją obniżyć. Efektem wymiany doświadczeń w ramach wizyt studyjnych jest również finalny dokument projektu Decarbonising Airport Regions, który stanowi zbiór rekomendacji i przykładów dobrych praktyk w zakresie ograniczania emisji CO2 na obszarach lotniskowych.

Projekt NSB CoRe – Łącznik Regionów Morza Północnego i Bałtyckiego

Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie z ramienia Samorządu Województwa Mazowieckiego uczestniczyło w projekcie North Sea Baltic Connector of Regions (NSB CoRe). Projekt współfinansowany był w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach programu Interreg Region Morza Bałtyckiego. Całkowity budżet projektu wyniósł 3 307 648 euro, z czego 140 000 euro stanowiły środki przeznaczone na realizację zadań Samorządu Województwa Mazowieckiego. Projekt NSB CoRe realizowany był w okresie od maja 2016 r. do końca kwietnia 2019 r.

Projekt NSB CoRe, koordynowany przez Region Uusimaa w Finlandii, to kontynuacja projektu Rail Baltica Growth Corridor (Kolej Bałtycka – Korytarz Wzrostu), realizowanego przez MBPR w latach 2011-2013.

Głównym celem projektu NSB CoRe było zwiększenie dostępności obszaru wschodniego Bałtyku w zakresie transportu pasażerskiego i towarowego. NSB CoRe skupiał swą działalność wokół korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Północne – Bałtyk, którego kluczowym elementem jest linia kolejowa E75 – Rail Baltica. Projekt skoncentrowany był na wspieraniu przedsiębiorczości w korytarzu, tworzeniu i promocji punktów dostępu w postaci stacji kolejowych oraz centrów logistycznych, a także zagadnieniach planowania przestrzennego, służących wykorzystaniu nowego korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Północne – Bałtyk do obsługi połączeń lokalnych. Współpraca z sektorem przedsiębiorstw i zarządcami transportu wpłynęła na zwiększenie interoperacyjności i wywarła wpływ na proces likwidowania wąskich gardeł na granicach państw.

W projekcie uczestniczyło 16 partnerów – miast, regionów i instytucji z Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Niemiec i Finlandii oraz 24 organizacje stowarzyszone – instytucje otoczenia biznesu i organizacje eksperckie działające w obszarze logistyki. Partnerzy projektu z Polski to: Samorząd Województwa Mazowieckiego, Samorząd Województwa Podlaskiego oraz Instytut Logistyki i Magazynowania w Poznaniu. W działania projektowe zaangażowani byli również: Urząd Miasta Białystok, Urząd Miasta Poznań, Urząd Miasta Ełk, Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej – Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy i Ministerstwo Rozwoju.

Podstawową formą działalności badawczej i współpracy partnerów w ramach projektu NSB CoRe były międzynarodowe spotkania, mające formę konferencji międzynarodowych, warsztatów tematycznych oraz spotkań roboczych. Ponadto w ramach szczegółowych zadań, w poszczególnych pakietach przeprowadzono studia i analizy oraz zaangażowano przedsiębiorców i jednostki samorządu terytorialnego do współpracy przy badaniach ankietowych.

Samorządowi Województwa Mazowieckiego oraz Mazowieckiemu Biuru Planowania Regionalnego w Warszawie – jako jednostce bezpośrednio realizującej projekt, projekt NSB CoRe umożliwił zbadanie wpływu zmodernizowanej linii kolejowej E75 na rozwój Obszaru Metropolitalnego Warszawy.

Więcej informacji o projekcie NSB CoRe można znaleźć na stronie projektu

Komunikat o przyjęciu Planu wykonawczego do SRWM do 2030 r. w obszarze Przestrzeń i Transport

Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął uchwałę Nr 1546/183/16 z dnia 4 października 2016 r. w sprawie Planu wykonawczego do Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 r. w obszarze Przestrzeń i Transport wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko oraz Podsumowania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zawierającego uzasadnienie wyboru przyjętego Planu.

Plan wykonawczy do Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 r. w obszarze Przestrzeń i Transport obowiązuje od dnia 4 października 2016 r.

W najbliższych dniach zostanie przekazany do Komisji Europejskiej jako spełnienie warunkowości ex-ante dla funduszy europejskich, objętych Wspólnymi Ramami Strategicznymi 2014–2020 dla sektora transportu na poziomie regionalnym, co pozwoli na certyfikowanie środków w ramach działania 7.1 Transport i 7.2. Kolej.

Z treścią dokumentów można zapoznać się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej oraz na stronach internetowych Samorządu Województwa Mazowieckiego, Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego, serwisie Regionalnego Programu Województwa Mazowieckiego, Samorządowego Forum Dialogu Obywatelskiego oraz na Portalu Organizacji Pozarządowych.

Plan wykonawczy do Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku w obszarze Przestrzeń i TransportPobierz

Lista projektów inwestycyjnych – załącznik nr 1 do załącznika nr 1Pobierz

Opis projektów (Fiszki) – załącznik nr 2 do załącznika nr 1Pobierz

Gotowość projektów do realizacji – Project pipeline – załącznik nr 3 do załącznika nr 1Pobierz

Rankingowa lista projektów inwestycyjnych – załącznik nr 4 do załącznika nr 1Pobierz

Prognoza oddziaływania na środowisko do Planu wykonawczego do Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 r – załącznik nr 2Pobierz

Podsumowanie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko Planu wykonawczego – załącznik nr 3Pobierz

Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze

Strategia jest dokumentem, którego zapisy powinny mieć wpływ na kształt przyszłego rozwoju przez określenie długookresowych procesów rozwojowych w regionie.Przez strategię rozumie się wybór takiej drogi rozwoju i wynikających z niej działań, aby osiągnąć w maksymalnym stopniu realizację celu, uznanego w danej strategii za nadrzędny (główny). Następstwem tego powinno być zdynamizowanie procesu rozwoju i modernizacji gospodarki regionu, prowadzące do poprawy warunków i jakości życia mieszkańców. Jednym z elementów strategii jest określenie właściwych dla regionu rozwiązań, a tym samym wskazanie działań, które najlepiej mogą przygotować gospodarkę i społeczeństwo regionu do potrzeb i wyzwań przyszłości.Skuteczność zarządzania wymaga często podejmowania niepopularnych decyzji, które nie mają szans na pozytywny odbiór społeczny, ale decydować mogą o długotrwałym sukcesie strategii.

Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze.Pobierz

Zasady monitorowania realizacji Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego

Zasady monitorowania realizacji Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze.

Zapewnienie właściwego poziomu monitorowania procesów wdrażania Strategii rozwoju województwa mazowieckiego do 2030 roku (SRWM) wymaga określenia założeń, zasad i uruchomienia systemu monitoringu. Procesowi monitorowania powinny podlegać przedsięwzięcia podejmowane i realizowane przez Samorząd Województwa Mazowieckiego (SWM), zgodne z przyjętymi celami i kierunkami działań określonymi w SRWM oraz wskaźniki społeczno‑gospodarczewskazane w Strategii, na które pośrednio lub bezpośrednio mają wpływ działania podejmowane przez samorząd województwa. W założeniach do Zasad monitorowania realizacji Strategii, wyjaśniono tę potrzebę oraz opisano sposób monitorowania i scharakteryzowano wdrażaną aplikację.Mechanizmy monitorowania zapewniają gromadzenie informacji dotyczących właściwego przebiegu realizacji działań rozwojowych w sposób ciągły. Cechą i zarazem zaletą monitoringu jest właśnie ciągłość, dlatego stanowi on istotne narzędzie w procesie realizowania polityki rozwoju. Umożliwia stałe obserwowanie zmian i szybkie reagowanie na zjawiska niezgodne z założonymi celami i kierunkami działań.

Zasady monitorowania realizacji Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze.Pobierz

Monitoring realizacji Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku

Monitoring realizacji Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze – Raport 2015.

Zgodnie z zapisami ustawy o samorządzie województwa, do zadań zarządu województwa należy monitorowanie i analizowanie procesów rozwojowych w układzie przestrzennym oraz strategii rozwoju województwa. W celu zapewnienia właściwego systemu monitorowania realizacji celów i działań określonych w Strategii rozwoju województwa mazowieckiego do 2030 roku – Innowacyjne Mazowsze, Zarząd Województwa Mazowieckiego, uchwałą 361/29/15 z dnia 24 marca 2015 r., przyjął Zasady monitorowania realizacji Strategii. W dokumencie tym określono sposób monitorowania oraz raportowania. W celu zwiększenia skuteczności działań publicznych i weryfikacji polityki rozwoju prowadzonej na poziomie regionalnym przez Samorząd WM, przyjęto roczny okres sprawozdawczości.Niniejszy Raport, będący drugim rocznym sprawozdaniem, od momentu uchwalenia przez Sejmik zaktualizowanej Strategii, został opracowany w Mazowieckim Biurze Planowania Regionalnego w Warszawie we współpracy z departamentami Urzędu Marszałkowskiego, wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi oraz spółkami prawa handlowego, w których Województwo Mazowieckie posiada akcje lub udziały. Przedstawiono w nim wyniki prowadzonego monitoringu realizacji Strategii za 2015 r.

Monitoring realizacji Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze – Raport 2015Pobierz

Prognoza oddziaływania na środowisko do Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku

Obowiązek przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko doaktualizowanej Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku wynika z art. 46 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (ustawa ooś).Opracowanie prognozy oddziaływania na środowisko jest jednym z elementów postępowania w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, która obejmuje w szczególności:

uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie,sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko,uzyskanie wymaganych ustawą opinii,zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu.

Prognoza oddziaływania na środowisko do Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 rokuPobierz

Podsumowanie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu Strategii Rozwoju

Podsumowanie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego.

Zgodnie z art. 46 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko z dnia 3 października 2008 r. (Dz.U.2008.199.1227) projekty polityk, strategii lub programów wymagają przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.

Podczas konsultacji społecznych zapewniona była możliwość zapoznania się z projektami Strategii i Prognozy, dostępnymi na ww. stronach internetowych. Możliwość zgłaszania uwag i wniosków do projektu Strategii wraz z Prognozą zapewniona była drogą elektroniczną poprzez zamieszczenie na stronach mbpr.pl oraz dialog.mazovia.pl odpowiedniego formularza oraz pisemnie lub ustnie do protokołu w siedzibie MBPR w Warszawie i Oddziałach Terenowych.Projekt dokumentu wraz z Prognozą w wersji papierowej został wyłożony do publicznego wglądu w siedzibie Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie przy ul. Solec 22 oraz w siedzibach oddziałów terenowych MBPR: w Ciechanowie przy ul. Powstańców Warszawskich 11, w Ostrołęce przy ul. Piłsudskiego 38, w Płocku – al. Jachowicza 30, w Radomiu – ul. Mokrej 2, w Siedlcach – ul. Pułaskiego 19/21, w godzinach pracy biura.

Podsumowanie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu Strategii Rozwoju Województwa MazowieckiegoPobierz

Projekt LAirA – Zielone drogi na lotniska

Projekt LAirA – “Zielone drogi na lotniska” (Landside Airports Accessibility – Dostępność lądowa lotnisk) to projekt realizowany od maja 2017 r. do października 2019 r. w ramach programu Interreg Europa Środkowa. Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego uczestniczyło w nim jako partner, odpowiedzialny m.in. za przeprowadzenie analiz dotyczących mobilności w obszarze funkcjonalnym lotniska Warszawa-Modlin. Analizy te posłużyły do opracowania strategii stworzenia zintegrowanego systemu obejmującego lotnisko i jego obszar funkcjonalny.

Projekt LAirA skupiał się na wyzwaniach związanych z zapewnieniem multimodalnej dostępności lądowej lotnisk Europy Środkowej, tak by stanowiły one element zintegrowanego, inteligentnego i niskoemisyjnego systemu transportowego. Celem projektu było ograniczenie zużycia energii i negatywnego wpływu na środowisko wynikających z funkcjonowania lotnisk i ich zapleczy mobilności.

Projekt LAirA obejmował siedem głównych obszarów tematycznych: mobilność elektryczną, połączenia lotniczo-kolejowe, ruch pieszy i rowerowy, mobilność współdzieloną, inteligentne systemy transportowe, odnajdywanie drogi i publiczny transport drogowy.

Podstawowe dane dot. projektu:

Budżet projektu: 2 233 034,71 euroWsparcie z EFRR: 1 841 975,18 euroCzas realizacji projektu: V 2017 – X 2019Projekt realizowany jest przez 10 partnerów i 4 partnerów stowarzyszonych.

Partnerzy projektu:

XVIII Dzielnica Budapesztu (Partner wiodący)Lotnisko Budapeszt Sp. z o.o.Grupa SEA Milano (zarządca lotnisk w Mediolanie)Agencja Promocji Gospodarczej Regionu Stuttgart Sp. z o.o.Lotnisko Dubrownik Sp. z o.o.Agencja Rozwoju Miasta DubrownikKonferencja Regionów Lotniskowych (ARC)Samorząd Województwa MazowieckiegoAustriaTech Sp. z o.o. – Federalna Agencja na rzecz Rozwiązań TechnologicznychUrząd Miasta Poznania

Partnerzy stowarzyszeni:

Region StuttgartLotnisko Wiedeń SABKK – Centrum na rzecz Budapesztańskiego TransportuLotnisko Warszawa-Modlin

Więcej informacji na temat projektu