Projekt LAirA – “Zielone drogi na lotniska” (Landside Airports Accessibility – Dostępność lądowa lotnisk) to projekt realizowany od maja 2017 r. do października 2019 r. w ramach programu Interreg Europa Środkowa. Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego uczestniczyło w nim jako partner, odpowiedzialny m.in. za przeprowadzenie analiz dotyczących mobilności w obszarze funkcjonalnym lotniska Warszawa-Modlin. Analizy te posłużyły do opracowania strategii stworzenia zintegrowanego systemu obejmującego lotnisko i jego obszar funkcjonalny.
Projekt LAirA skupiał się na wyzwaniach związanych z zapewnieniem multimodalnej dostępności lądowej lotnisk Europy Środkowej, tak by stanowiły one element zintegrowanego, inteligentnego i niskoemisyjnego systemu transportowego. Celem projektu było ograniczenie zużycia energii i negatywnego wpływu na środowisko wynikających z funkcjonowania lotnisk i ich zapleczy mobilności.
Projekt LAirA obejmował siedem głównych obszarów tematycznych: mobilność elektryczną, połączenia lotniczo-kolejowe, ruch pieszy i rowerowy, mobilność współdzieloną, inteligentne systemy transportowe, odnajdywanie drogi i publiczny transport drogowy.
Podstawowe dane dot. projektu:
- Budżet projektu: 2 233 034,71 euro
- Wsparcie z EFRR: 1 841 975,18 euro
- Czas realizacji projektu: V 2017 – X 2019
- Projekt realizowany jest przez 10 partnerów i 4 partnerów stowarzyszonych.
Partnerzy projektu:
- XVIII Dzielnica Budapesztu (Partner wiodący)
- Lotnisko Budapeszt Sp. z o.o.
- Grupa SEA Milano (zarządca lotnisk w Mediolanie)
- Agencja Promocji Gospodarczej Regionu Stuttgart Sp. z o.o.
- Lotnisko Dubrownik Sp. z o.o.
- Agencja Rozwoju Miasta Dubrownik
- Konferencja Regionów Lotniskowych (ARC)
- Samorząd Województwa Mazowieckiego
- AustriaTech Sp. z o.o. – Federalna Agencja na rzecz Rozwiązań Technologicznych
- Urząd Miasta Poznania
Partnerzy stowarzyszeni:
- Region Stuttgart
- Lotnisko Wiedeń SA
- BKK – Centrum na rzecz Budapesztańskiego Transportu
- Lotnisko Warszawa-Modlin