Spotkanie z planowaniem metropolitalnym Berlin-Brandenburgia

19 kwietnia 2023 roku odbyło się spotkanie online przedstawicieli Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie z przedstawicielami Wspólnego Wydziału Planowania Przestrzennego Berlin-Brandenburgia w Ministerstwie Infrastruktury i Planowania Krajowego w Poczdamie. Celem spotkania było wzajemne bliższe poznanie zakresów działania obydwu instytucji oraz rozpoczęcie w tym kontekście tworzenia podwalin przyszłej współpracy (nakreślenie ram, wybór najważniejszych wspólnych zagadnień, rozpoznanie instrumentów dostępnych dla obu stron).

Zespół MBPR wziął udział w spotkaniu pod kierunkiem pani dr Elżbiety Kozubek, Dyrektora Biura, oraz pana dr Michała Czaykowskiego, Zastępcy Dyrektora Biura. Ze strony niemieckiej delegacji przewodniczył pan dr Jürgen Neumüller, kierownik Referatu Europejskiego Rozwoju Przestrzennego.

Przedstawiciel Zespołu Planowania Strategicznego, pan dr Maciej Sulmicki, omawiając działalność MBPR, pokazał słuchaczom miejsce Biura w systemie instytucjonalnym Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz zwrócił uwagę na jego rolę w tworzeniu dokumentów strategicznych i planistycznych dla regionu Mazowsza. Ważnym wątkiem prezentacji było unaocznienie wyzwań rozwojowych i w zagospodarowaniu przestrzennym obszaru metropolitalnego, z którymi mierzą się podmioty planowania przestrzennego wszystkich poziomów administracyjnych w Polsce.

Przedmiotem wystąpienia przedstawiciela strony niemieckiej, pana dr Jürgena Neumüllera, był system planowania przestrzennego w Niemczech, obowiązujący na 4 poziomach – od poziomu gminy poprzez poziom regionalny i poziom krajów związkowych do poziomu federalnego, pokazany jako tło dla systemu planowania regionalnego w regionie stołecznym Berlin-Brandenburgia. System dla regionu stołecznego zaczął się kształtować pod względem instytucjonalnym i prawnym w połowie lat 90. ubiegłego wieku, gdy utworzono – z udziałem dwóch krajów związkowych – Wspólny Wydział Planowania Przestrzennego jako jednostkę szczebla ministerialnego. Tym samym powołano do życia najważniejszy organ – w obszarze planowania przestrzennego – odpowiedzialny za koordynację i współpracę przy podejmowaniu decyzji administracyjnych. Prezentację uzupełniały liczne przykłady przedstawiające w tym obszarze efekty wspólnych działań dwóch krajów związkowych – Berlina i Brandenburgii (m.in. dotyczące rozwoju sieci transportowej, zmian systemu osadniczego, rozwoju mieszkalnictwa, zarządzania rozwojem przestrzeni otwartych, tworzenia parków regionalnych).

W dyskusji poruszono przede wszystkim te zagadnienia, które mogłyby być przedmiotem współpracy. Koncentrowały się one w szczególności wokół analiz porównawczych obydwu obszarów metropolitalnych w takich dziedzinach, jak: demografia, procesy urbanizacji, użytkowanie ziemi, transport, usługi społeczne. Obie strony wyraziły zainteresowanie kontynuacją rozmów w formule spotkań bezpośrednich.

Zespół Uzgodnień i Opinii

Do zadań Zespołu Uzgodnień i Opinii w Warszawie należy realizacja zadań samorządu województwa w zakresie polityki rozwoju i zagospodarowania przestrzennego na podstawie udzielonych pełnomocnictw, w szczególności z zakresu ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, tj:

zgłaszanie wniosków do projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz do projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;wydawanie uzgodnień projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;wydawanie uzgodnień projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin w zakresie zadań samorządu województwa oraz uwzględniania wyników audytu krajobrazowego;wydawanie uzgodnień do projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz do projektów decyzji o warunkach zabudowy;wydawanie opinii do uchwał określających zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń;przygotowywanie materiałów do zażaleń na postanowienia Zarządu Województwa Mazowieckiego oraz Marszałka Województwa Mazowieckiego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego;prowadzenie rejestru decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim;prowadzenie bazy inwestycji celu publicznego o znaczeniu gminnym i powiatowym.

Do zadań Zespołu Uzgodnień i Opinii w Warszawie należy również wykonywanie zadań z zakresu:

udzielania odpowiedzi na wnioski o udostępnianie informacji publicznej,przygotowywania odpowiedzi i stanowisk na: listy, interwencje, protesty, zapytania, interpelacje i petycje kierowane do Samorządu Województwa Mazowieckiego,przygotowywania opinii, analiz i stanowisk do projektów ustaw, rozporządzeń i dokumentów europejskich, rządowych oraz regionalnych,prowadzenia spraw związanych z obsługą Wojewódzkiej Komisji Urbanistyczno – Architektonicznej.

Zespół uczestniczył w realizacji projektów takich jak:

D-Air– Niskoemisyjne regiony lotniskowe (w ramach Interreg IV C),QLAIR (ARC), Civitas.Net (URBACT),NODUS (URBACT II),NSBCoRe – „Łącznik Regionów Morza Północnego i Bałtyckiego” (w ramach Interreg Morza Bałtyckiego),Intra Policentricity (Metrex),RailBalticaGrowthCorridor – Kolej Bałtycka – Korytarz Wzrostu (w ramach programu Regionu Morza Bałtyckiego 2007-2013),Stowarzyszenie ARC (Stowarzyszenie miast i regionów, na terenie których zlokalizowane są międzynarodowe porty lotnicze),YouInHerit – „Zaangażowanie młodzieży w innowacyjną waloryzację i odrodzenie tradycyjnych zawodów i rzemiosła jako dziedzictwa kulturowego w celu zwiększenia atrakcyjności i konkurencyjności terenów miejskich w dynamicznym wieku” (w ramach Interreg Europa Środkowa).

Obszar działania Zespołu w zakresie zadań związanych z planowaniem przestrzennym obejmuje tereny powiatów: legionowskiego, piaseczyńskiego, pruszkowskiego i miasta stołecznego Warszawy – łącznie 18 gmin.

LpTyp gminyGminaPowiatZespół Uzgodnień i Opinii1wiejskaJabłonnalegionowskiWarszawa2miejskaLegionowolegionowskiWarszawa3wiejskaNieporętlegionowskiWarszawa4miejsko-wiejskaSerocklegionowskiWarszawa5wiejskaWieliszewlegionowskiWarszawa6miejskam.st. Warszawam.st. WarszawaWarszawa7miejsko-wiejskaGóra KalwariapiaseczyńskiWarszawa8miejsko-wiejskaKonstancin-JeziornapiaseczyńskiWarszawa9wiejskaLesznowolapiaseczyńskiWarszawa10miejsko-wiejskaPiasecznopiaseczyńskiWarszawa11wiejskaPrażmówpiaseczyńskiWarszawa12miejska-wiejskaTarczynpiaseczyńskiWarszawa13miejsko-wiejskaBrwinówpruszkowskiWarszawa14wiejskaMichałowicepruszkowskiWarszawa15wiejskaNadarzynpruszkowskiWarszawa16miejskaPiastówpruszkowskiWarszawa17miejskaPruszkówpruszkowskiWarszawa18wiejskaRaszynpruszkowskiWarszawa

Dla wskazanego obszaru Zespół przygotowuje, m.in.:

wnioski do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,uzgodnienia projektów: studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,opinie do projektów:uchwał gmin w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane,gminnych programów rewitalizacji,lokalnych i ponadlokalnych strategii rozwoju,opinie do wniosków o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących,opinie pomocnicze do wniosków o zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,pisma i materiały wyjaśniające do zażaleń składanych na postanowienia Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Zarządu Województwa Mazowieckiego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego,odpowiedzi na pisma, petycje, sprzeciwy dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego.

Regulamin MBPR

Zarządzenie nr 5/23 Dyrektora Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie z 28 marca 2023 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Mazowieckiemu Biuru Planowania Regionalnego w Warszawie

Na podstawie § 12 statutu Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie, stanowiącego załącznik do uchwały nr 48/21 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie nadania statutu Mazowieckiemu Biuru Planowania Regionalnego W Warszawie w zw. z § 1 uchwały nr 462/395/23 Zarządu Województwa Mazowieckiego z dnia 27 marca 2023 r. w sprawie uzgodnienia Regulaminu organizacyjnego Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie – zarządza się, co następuje:

§ 1.

Nadaje się Regulamin organizacyjny Mazowieckiemu Biuru Planowania Regionalnego w Warszawie (,,Regulamin”), w brzmieniu określonym w załączniku do zarządzenia.

§ 2.

Traci moc zarządzenie nr 3/20 Dyrektora Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie z dnia 4 marca 2020 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Mazowieckiem u Biuru Planowania Regionalnego w Warszawie.

§ 3.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

02-Regulamin-Organizacyjny-MBPR-zal.-do-Zarz_5_23Pobierz

W S P O M N I E N I E

1 lutego 2023 roku zmarł dr Maciej Trzaskowski – w latach 2003-2018 dyrektor Oddziału Terenowego w Radomiu Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie. Po przejściu na emeryturę nadal aktywnie działał w środowisku zawodowym i w społeczności lokalnej Radomia. Wiele miał jeszcze do zrobienia.

Maciej Trzaskowski ukończył Szkołę Główną Planowania i Statystyki w Warszawie (obecnie: Szkoła Główna Handlowa), a następnie – pozostając w dziedzinie nauk ekonomicznych – obronił w 1978 roku doktorat. Zawsze dążył do pogłębiania wiedzy i umiejętności, biorąc udział w wielu kursach, szkoleniach i konferencjach, co owocowało sukcesami większej i mniejszej skali. Potrafił się nimi dzielić, czym na różnych etapach swojego życia zdobywał uznanie i szacunek zarówno współpracowników, jak i osób, które miały okazję Go spotkać.

W Jego życiu zawodowym dwa obszary były dominujące – nauka i praktyka. Z jednej strony, był silnie związany przez kilkadziesiąt lat z Politechniką Radomską im. Kazimierza Pułaskiego (obecnie: Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny), zarówno jako nauczyciel akademicki, jak i członek władz Wydziału Ekonomicznego. Z drugiej strony, również przez wiele lat był zaangażowany w pracę w administracji publicznej – rządowej i samorządowej, pełniąc liczne funkcje kierownicze.

Nie do przecenienia jest wkład dr Macieja Trzaskowskiego w prace nad rozwojem województwa mazowieckiego – w ramach Urzędu Marszałkowskiego jako Dyrektora Wydziału Zagospodarowania Przestrzennego i Rozwoju Regionalnego oraz w ramach Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego jako Dyrektora Oddziału Terenowego w Radomiu. Pod Jego kierunkiem prowadzone były prace nad pierwszą edycją Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego oraz studia i analizy z zakresu zagospodarowania przestrzennego, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury transportowej.

W Jego spojrzeniu na sprawy krajowe, regionalne i lokalne ważna była perspektywa europejska. Dzielił się z otaczającymi Go ludźmi swoim podejściem i wiedzą, w szczególności jako członek takich gremiów, jak: Regionalny Komitet Sterujący ds. Polityki Regionalnej i Pożyczki Banku Światowego, Komitet Sterujący Umowy Twiningowej Województwo Mazowieckie – Unia Europejska, Rządowo-Samorządowy Zespół Negocjacyjny ds. Kontraktu Wojewódzkiego, Wojewódzka Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna.

Jesteśmy przekonani, że bez udziału dr. Macieja Trzaskowskiego idea utworzenia Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego nie zostałaby urzeczywistniona.

Pamięć o Macieju Trzaskowskim będzie nam towarzyszyć w naszej dalszej pracy. Pozostawił trwały ślad w życiu każdego z nas i całej naszej MBPR-owskiej społeczności.

MBPR laureatem konkursu „Samorządowy Lider Cyfryzacji”

Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie zostało laureatem i zajęło II miejsce w  konkursie „Samorządowy Lider Cyfryzacji”, którego organizatorem było Województwo Mazowieckie.

Do konkursu w kategorii – Poza horyzonty, został zgłoszony Geoportal

Portal mapowy pn. Zintegrowany Monitoring Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego jest podstawą realizacji Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego 2030 i 2030+ w zakresie monitorowania oraz prezentowania wartości poszczególnych celów strategicznych m.in. z zakresu transportu, ochrony środowiska i krajobrazu czy użytkowania terenu. Portal wypełnia zadania określone w ustawie o infrastrukturze informacji przestrzennej świadcząc m.in. interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych, prowadzenia rejestru publicznego zawierającego szczegółowe dane tematyczne o powszechnym i nieodpłatnym dostępie do usług przeglądania, wyszukiwania oraz przekształcania danych przestrzennych. Zgodność z dyrektywą INSPIRE stanowi dodatkowy atut portalu w aspekcie prowadzenia infrastruktury informacji przestrzennej z zakresu planowania przestrzennego i ochrony środowiska.

Portal mapowy może stanowić narzędzie wspierające w podejmowaniu decyzji planistycznych na poziomie lokalnym, podczas uzgadniania i opiniowania projektów dokumentów planistycznych oraz w zakresie monitoringu realizacji zadań celu publicznego.

Zintegrowany Monitoring Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego jest przedsięwzięciem pilotażowym stale rozwijanym. Dane poddawane są ciągłej aktualizacji wraz z implementacją nowych zbiorów danych tematycznych.

X Gremium Ekspertów Turystyki Przyszłość Turystyki

W dniach 7-8 grudnia 2022 r. pracownicy Oddziału Terenowego w Płocku MBPR w Warszawie uczestniczyli w X Gremium Ekspertów Turystyki w Łodzi, organizowanym przez Forum Rozwoju Turystyki. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele środowiska naukowego, organizacji turystycznych (POT/ROT/LOT), stowarzyszeń i przedsiębiorstw z branży turystycznej, administracji rządowej oraz jednostek samorządu terytorialnego.

Konferencja podzielona była na trzy bloki tematyczne:

naukowy, w ramach którego dyskusji poddano zagadnienia dotyczące, m.in.:dostępności danych (tzw. open data) z zakresu turystyki,systemu promocji turystyki w kontekście wybranych krajowych dokumentów strategicznych oraz polityki turystycznej w Polsce w perspektywie do 2027 roku,Międzynarodowego Kodeksu Ochrony Turystów UNWTO oraz reformy prawa w obszarze hotelarstwa, pilotażu i przewodnictwa,wyzwań przed jakimi stoi turystyka w obliczu pandemii i konfliktu zbrojonego na Ukrainie,rozwoju kompetencji niezbędnych wśród kadr turystycznych,wzmożonego ruchu turystycznego (tzw. overtourism) w przestrzeni turystycznej i związanych z nim szans oraz zagrożeń,rozwoju turystyki w kierunku turystyki zrównoważonej;szkoleniowo-warsztatowy, podczas którego omówiono uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju sektora turystyki, w tym m.in.:kreowanie oraz finansowanie rozwoju turystyki na poziomie regionalnym i lokalnym,regulacje i standardy dotyczące roli jednostek samorządu terytorialnego oraz ROT/LOT,gromadzenie, weryfikacja oraz analiza i przetwarzanie danych w sektorze turystyki,rozwój sektora turystyki w aspekcie prawnym, ekonomicznym i społecznym;Sektorowej Rady ds. Kompetencji, gdzie odniesiono się m.in. do zagadnień związanychz kształceniem kadr i rozwojem systemu szkoleń dla przedsiębiorców w sektorze turystyki, jak również przedstawiono koncepcję dalszego funkcjonowania Sektorowych Rad ds. Kompetencji.

Notatka z Międzynarodowej Konferencji Finalnej projektu Erasmus+ ESTET pt. „Edukacja i szkolenia na rzecz zrównoważonej turystyki w Europie”

1 grudnia 2022 roku w siedzibie Społecznej Akademii Nauk (SAN) przy ul. Łuckiej 11 w Warszawie odbyła się Międzynarodowa Konferencja Finalna projektu Erasmus+ ESTET pt. „Edukacja i szkolenia na rzecz zrównoważonej turystyki w Europie”. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele: instytucji publicznych zarządzających kształceniem i szkoleniem zawodowym, organizacji i stowarzyszeń z branży turystycznej oraz jednostek samorządu terytorialnego. MBPR w Warszawie reprezentowali pracownicy Oddziału Terenowego w Płocku.

Pierwsza część spotkania poświęcona była prezentacji rezultatów wypracowanych w krajach biorących udział w międzynarodowym projekcie, tj. Macedonia Wschodnia, Grecja, Bułgaria, Włochy, Irlandia, Francja oraz Polska – reprezentowana przez Społeczną Akademię Nauk w Warszawie (koordynator) oraz Mazowiecką Regionalną Organizację Turystyczną.

Panelistami drugiej części spotkania byli przedstawiciele Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego oraz  Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie,  Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku oraz Chorwackiej Organizacji Turystycznej w Polsce, którzy omówili, m.in.:

zasady włączania zagadnień zrównoważonego rozwoju w program kształcenia kadr na potrzeby turystyki,sposób funkcjonowania kompleksu muzealnego w Sulejówku pod kątem zastosowanych ekologicznych rozwiązań technicznych,politykę rozwoju zrównoważonej turystyki uwzględniającą tzw. zielone rozwiązania, które zostały wprowadzone przez rząd Chorwacji.

Za najistotniejsze w rozwoju turystyki uznano wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju, w tym tzw. zielonych kompetencji. Konferencję zakończyły warsztaty praktyczne dotyczące wyzwań stojących przed przedstawicielami branży turystycznej w kontekście stosowania rozwiązań wpisujących się w ideę zrównoważonego rozwoju.