Dokumenty dotyczące Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego z 7 czerwca 2004 r.

Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego przyjęty uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego w dniu 7 czerwca 2004 r. Podstawowy dokument wyznaczający cele i kierunki rozwoju regionu w układzie przestrzennym. Dokument zawiera uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne rozwoju województwa mazowieckiego, cele oraz kierunki zagospodarowania przestrzennego, w tym inwestycje celu publicznego o charakterze ponadlokalnym.

Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego(nie obowiązujący z wyjątkiem RPO WM 2007 – 2013)Pobierz

Ocena Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego przyjęta przez Sejmik Województwa Mazowieckiego w dniu 11 października 2010 r.(uchwała nr 165/10 z dnia 11 października 2010 r.) Ocena Planu składa się z wyników przeglądu zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, oceny realizacji inwestycji celu publicznego, raportu o stanie zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego.

Ocena Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego (nie obowiązujący)Pobierz

Ocena Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego przyjęta przez Sejmik Województwa Mazowieckiego w dniu 9 października 2006 r. Ocena Planu składa się z wyników przeglądu zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, oceny realizacji inwestycji celu publicznego, raportu o stanie zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego.

Ocena Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego (nie obowiązujący)Pobierz

Analizy i studia przestrzenne będące uszczegółowieniem ustaleń Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego z 2004 r.

Studium rozwoju infrastruktury lotnictwa cywilnego na Mazowszu. Dokument określa kierunki, uwarunkowania i harmonogram rozwoju infrastruktury lotniskowej na Mazowszu, a także ustalenia dotyczące zakresu angażowania się Samorządu Województwa Mazowieckiego w realizację planowanych przedsięwzięć.

Studium Rozwoju Infrastruktury Lotnictwa Cywilnego na MazowszuPobierz

Studium rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego na Mazowszu w kontekście polityki transportowej Województwa Mazowieckiego. W Studium określone zostaną kierunki rozwoju transportu szynowego na Mazowszu, a także sformułowana zostanie koncepcja instytucjonalno-organizacyjna. W dokumencie wskazana będzie również rola Samorządu Województwa Mazowieckiego w zakresie rozwoju i modernizacji transportu szynowego.

Studium Rozwoju Transportu SzynowegoPobierz

Studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego obszarów chronionych w województwie mazowieckim. Opracowanie jest analizą uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego w gminach województwa mazowieckiego, na terenie których występują wielkoobszarowe formy ochrony przyrody, z analizą występowania kolizji funkcji w zagospodarowaniu przestrzennym i związanych z tym konfliktów społecznych.

Kampinoski Park NarodowyPobierz

Bolimowski Park KrajobrazowyPobierz

Chojnowski Park KrajobrazowyPobierz

Kozienicki Park KrajobrazowyPobierz

Mazowiecki Park KrajobrazowyPobierz

Nadbużański Park KrajobrazowyPobierz

Zeszyt wspólny dla parkówPobierz

Historia MBPR

Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego (MBPR) w Warszawie zostało utworzone na mocy Uchwały Sejmiku Województwa Mazowieckiego Nr X/37/99 z dnia 17 maja 1999 roku pod nazwą Mazowieckie Biuro Planowania Przestrzennego i Rozwoju Regionalnego.

W 2006 roku Uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego nr 199/06 z dnia 9 października 2006 r. zmieniono nazwę Biura na obecnie obowiązującą.

Pierwszy zakres działania Biura został określony w Statucie nadanym Uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego nr 187/XXVIII/799 z dnia 9 czerwca 1999 r.

Statut był zmieniany w:

2006 r. Uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego nr 200/06 z 9 października 2006 r.2007 r. Uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego nr 125/07 z 10 września 2007 r.2008 r. Uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego nr 243/08 z 17 listopada 2008 r.2016 r. Uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego nr 228/16 z 19 grudnia 2016 r.2021 r. Uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego nr 48/21 z 18 maja 2021 r.

Obecnie obowiązujący statut uchwalono Uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego nr 48/21 z 18 maja 2021 r.

Biuro zostało utworzone na bazie pełnego połączenia wojewódzkich biur planowania przestrzennego w byłych miastach wojewódzkich. Obecnie struktura organizacyjna MBPR obejmuje Biuro w Warszawie oraz 5 Oddziałów Terenowych w: Ciechanowie, Ostrołęce, Płocku, Radomiu i Siedlcach.

Do statutowej działalności MBPR należy udział w realizacji zadań Samorządu Województwa Mazowieckiego w dziedzinie polityki regionalnej i zagospodarowania przestrzennego, w szczególności:

opracowywanie Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego (Uchwała Sejmiku Województwa Mazowieckiego nr 166/10 z dnia 11 października 2010 roku, Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym),opracowywanie Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego (Uchwała Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 20 czerwca 2011 r. Nr 84/11, Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa art.11 ust.1, Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju art.14 ust.3)opracowywanie Planu Zagospodarowania Przestrzennego Obszaru Metropolitalnego Warszawy (Uchwała Nr 145/04 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z 10 listopada 2004 roku, Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa)sporządzanie studiów, analiz i raportów z zakresu rozwoju regionalnego i przestrzennegoopracowywanie i realizowania projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiejdokonywanie oceny strategicznej wniosków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013prowadzenie banku danych i monitoringu zagospodarowania przestrzeni oraz współdziałanie z Departamentem Geodezji i Kartografii Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w zakresie Mazowieckiego Systemu Informacji Przestrzennej (SIP)współudział w opracowaniu projektów wojewódzkich programów rozwojuprzygotowywanie opinii o programach zawierających zadania rządowe służące realizacji ponadlokalnych celów publicznychwydawanie periodyku naukowego „MAZOWSZE Studia Regionalne”przygotowywanie wniosków, uzgodnień i opinii do projektów głównych dokumentów gminnych w zakresie planowania przestrzennego, tj. planów zagospodarowania przestrzennego gmin oraz studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (ustawa z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym).;przygotowywanie i wydawanie opinii, decyzji i postanowień w sprawach określonych w przepisach:

o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennymprawa energetycznego,o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji dróg publicznych,prawa wodnego,o transporcie kolejowym,o specjalnych strefach ekonomicznych;

przygotowywanie opinii i stanowisk na potrzeby Samorządu Województwa;obsługa Wojewódzkiej Komisji Urbanistyczno – Architektonicznej (WKU-A);współpraca z organizacjami pozarządowymi, instytucjami naukowymi, szkołami wyższymi oraz stowarzyszeniami zawodowymi i samorządami terytorialnymi w zakresie polityki rozwoju Województwa.

We wrześniu 2008 roku wdrożono w MBPR nowy system identyfikacji wizualnej Biura zmieniając jego logo oraz szatę graficzną publikacji i opracowań.

Zespół Planowania Strategicznego

Do zadań Zespołu należy wykonywanie zadań z zakresu planowania strategicznego. Zespół uczestniczy w przygotowywaniu dokumentów w ramach polityki rozwoju prowadzonej przez samorząd województwa.

Zespół Planowania Strategicznego jest odpowiedzialny za opracowywanie założeń do dokumentów strategicznych i planistycznych, opracowywanie strategii rozwoju województwa i strategii ponadregionalnych, sporządzanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa i jego ocenę, opracowywanie planów zagospodarowania przestrzennego dla obszarów funkcjonalnych i problemowych, opracowywanie programów rozwoju dla obszarów funkcjonalnych i problemowych oraz sporządzanie audytu krajobrazowego.

Do zadań Zespołu należy prowadzenie prac na rzecz międzywojewódzkiej współpracy w zakresie polityki rozwoju, analizowanie dokumentów rządowych i europejskich w zakresie rozwoju regionalnego i planowania przestrzennego oraz ich opiniowanie, przygotowywanie opinii i stanowisk na potrzeby samorządu województwa w zakresie rozwoju regionalnego i planowania przestrzennego.

Zespół prowadzi także prace związane z funkcjonowaniem Mazowieckiego Forum Terytorialnego we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego i gminami oraz powiatami z terenu województwa mazowieckiego.

Zespół realizuje również zadania w ramach współpracy międzynarodowej.

Zespół Wydawniczy

Do Zadań Zespołu Wydawniczego należy:

organizowanie procesu wydawniczego czasopism, książek i innych publikacji wydawanych przez Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie, poprzez:

pozyskiwanie tekstów oraz ich obróbkę redakcyjną i techniczną,współpracę z korektorami językowymi,skład oraz przygotowanie materiałów do druku,udział w postępowaniach przetargowych na druk i oprawę introligatorską;

prowadzenie redakcji periodyku naukowego „MAZOWSZE Studia Regionalne”;prowadzenie stron internetowych Biura oraz stron w mediach publicznych;nadzór nad systemami identyfikacji wizualnej: Biura, marki MAZOWSZE oraz projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej;podejmowanie działań związanych z kreowaniem wizerunku Biura;tworzenie projektów graficznych;druk, powielanie i oprawa materiałów oraz obsługa maszyn powielająco-drukujących i urządzeń introligatorskich.

Zespół Wydawniczy zajmuje się również drukiem: wielkoformatowych map, opracowań mapowych, projektowanych przez siebie materiałów reklamowych (zakładki, ulotki, foldery, kalendarze, wizytówki, banery, etc.) oraz zeszytów z serii wydawniczej „Mazowsze. Analizy i Studia”.

Mazowsze. Analizy i Studia – czytaj online

Zespół Wydawniczy koordynuje także proces wydawniczy samorządowego periodyku naukowego „MAZOWSZE Studia Regionalne”. Pracownicy Zespołu zajmują się zbieraniem artykułów do czasopisma, które są następnie przesyłane do recenzji przez Radę Programową pisma. Po otrzymaniu pozytywnej recenzji materiały poddawane są obróbce redakcyjnej. W Zespole Wydawniczym przygotowywany jest także layout każdego numeru pisma. Końcowym etapem, jaki wykonuje Zespół Wydawniczy jest przygotowanie plików do procesu naświetlania i przesłanie ich do drukarni.

Mazowsze Studia regionalne – czytaj online

Zespół Organizacyjno-Administracyjny

Do zadań Zespół Organizacyjno-Administracyjnego należy :

administrowanie pomieszczeniami Biura oraz nadzór nad ich konserwacją i obsługą techniczną;gospodarowanie mieniem Biura i prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej;prowadzenie archiwum;prowadzenie magazynu zaopatrzeniowego;nadzór nad eksploatacją sprzętu informatycznego i baz danych oraz stroną internetową Biura;administrowanie siecią komputerową;planowanie i organizacja zamówień publicznych;zakup materiałów, innych środków trwałych i usług;zabezpieczenie potrzeb transportowych;zapewnienie obsługi kancelaryjnej;zapewnienie właściwych warunków pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy pracownikom Biura;obsługa wyjazdów zagranicznych pracowników Biura;obsługa programów realizowanych w MBPR;prowadzenie działalności w zakresie public relations MBPR. 

Zespół Finansowo-Księgowy

Zespół Finansowo-Księgowy zajmuje się prowadzeniem księgowości biura. Pracownicy zespołu dbają o terminowe dokonywanie płatności z tytułu poniesionych wydatków, jak i zobowiązań stałych.

W zespole dokonywana jest wstępna kontrola zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem kont, oraz sprawdzana jest kompletność i rzetelność dokumentów przedkładanych do akceptacji kierownikowi jednostki.Pracownicy sporządzają liczne sprawozdania miesięczne, kwartalne i roczne z realizacji budżetu, a także sprawozdania dotyczące projektów współfinansowanych ze środków UE.

Strategia Rozwoju województwa mazowieckiego 2030+

Strategia rozwoju województwa jest najważniejszym dokumentem samorządu województwa, określającym kierunki polityki rozwoju w perspektywie średnio- i długookresowej, wskazującym główne wyzwania, a także cele rozwojowe regionu do zrealizowania przez samorząd województwa oraz inne podmioty. Jest punktem odniesienia dla innych dokumentów strategicznych, programowych i planistycznych na poziomie regionalnym oraz lokalnym.

Aktualizacja strategii rozwoju województwa mazowieckiego jest wynikiem zmian przepisów prawnych, sytuacji społeczno-gospodarczej, podziału statystycznego, a także nowego kształtu polityki spójności Unii Europejskiej na lata 2021-2027.

W Strategii rozwoju województwa mazowieckiego 2030+ przedstawiono długofalową wizję rozwoju województwa, określono cel główny, któremu przyporządkowano cele strategiczne, w podziale na pięć obszarów tematycznych. Strategia jest po raz pierwszy, w sposób formalny, dokumentem zintegrowanym, łączącym wymiar społeczno-gospodarczy z terytorialnym. W dokumencie przedstawiono model struktury funkcjonalno-przestrzennej województwa, zaimplementowany z Planu zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego. Wskazano także dwa typy obszarów strategicznej interwencji wraz z kierunkami działań, wyrażającymi ich specyficzne potrzeby rozwojowe.

Strategia Rozwoju województwa mazowieckiego 2030+Pobierz

Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej województwa mazowieckiego

Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej na potrzeby aktualizacji strategii rozwoju województwa mazowieckiego została opracowana przez Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie oraz Oddziały Terenowe MBPR w Ciechanowie, Ostrołęce, Płocku, Radomiu i Siedlcach. Podstawą do sporządzenia diagnozy jest art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. 2021 poz. 1057). Analizy ujęte w diagnozie obejmują takie obszary tematyczne, jak: struktura funkcjonalno-przestrzenna, demografia, gospodarka, transport, środowisko i energetyka, infrastruktura społeczna, dziedzictwo kulturowe, turystyka i przemysł kreatywny. Analizy przeprowadzone zostały głównie w oparciu o dane pochodzące z Banku Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego (BDL GUS) oraz bazy danych Eurostat, o ile nie zaznaczono inaczej.

W zależności od zagadnienia, analizy zostały przeprowadzone z uwzględnieniem trójstopniowego podziału administracyjnego kraju (gminy, powiaty, województwa) lub stosowanej na poziomie Unii Europejskiej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS).

Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej województwa mazowieckiegoPobierz

Prognoza oddziaływania na środowisko do Strategii rozwoju województwa mazowieckiego

Prognoza oddziaływania na środowisko do Strategii rozwoju województwa mazowieckiego 2030+ Innowacyjne Mazowsze.

Wymóg przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko do projektu Strategii rozwoju województwa mazowieckiego 2030+ wynika z art. 46 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz.U. z 2021r. poz. 247), tzw. ustawy ooś. Zgodnie z art. 3 ust. 1. tej ustawy, jednym z elementów postepowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko jest sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko.

Celem sporządzenia prognozy do projektu Strategii rozwoju województwa mazowieckiego 2030+ (w dalszej części opracowania zwanej Prognozą) jest między innymi zidentyfikowanie potencjalnych zagrożeń dla środowiska i ludzi, związanych z realizacją zapisów projektu Strategii rozwoju województwa mazowieckiego 2030+ (dalej zwanej Strategią), w tym określenie znaczących negatywnych oddziaływań na obszary chronione oraz wskazanie możliwości i sposobów ograniczenia potencjalnych znaczących oddziaływań na środowisko związanych z realizacją postanowień dokumentu. Niniejsza Prognoza sporządzona została do projektu Strategii z dnia 28.02.2022r.

Prognoza oddziaływania na środowisko do Strategii rozwoju województwa mazowieckiego 2030+ Innowacyjne MazowszePobierz